W dzisiejszych czasach każdy, kto w ramach prowadzonej działalności gospodarczej eksploatuje samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy lub inne maszyny stara się jak to tylko możliwe obniżać koszty ich użytkowania. W sytuacji, gdy wprowadzane są nowe opłaty drogowe, wzrastają koszty zatrudnienia kierowców oraz serwisowania pojazdów, praktycznie jedynym sposobem na redukcję wydatków związanych ze środkami transportu jest zmniejszenie zużycia paliwa. Jest to o tyle ważne, że przy obecnych cenach benzyny oraz oleju napędowego, udział paliwa w całkowitych kosztach prowadzenia działalności transportowej przekracza już 50%.
Nie ma się więc co dziwić, że w ostatnim czasie przedsiębiorcy coraz baczniej przyglądają się każdemu litrowi tankowanemu do zbiorników należących do nich pojazdów.
W tym miejscu dochodzimy do najistotniejszej rzeczy. Aby sensownie gospodarować paliwami w firmie, musimy wiedzieć ile, gdzie i przez kogo jest ono zużywane.
Klucz do takiej wiedzy znajduje się tam gdzie jest paliwo, czyli w jego zbiorniku. System zarządzania flotami pojazdów SuperVisor GPS wykorzystuje dwie metody pomiaru poziomu paliwa w zbiornikach pojazdów i maszyn.
W samochodach osobowych oraz dostawczych, w których pojemność zbiornika w zdecydowanej większości przypadków nie przekracza 90 litrów, pomiar poziomu paliwa odbywa się z wykorzystaniem fabrycznych pływaków. W tej skali rozwiązanie to jest całkowicie wystarczające i pozwala jednocześnie uniknąć dodatkowych kosztów związanych z zakupem i instalacją sondy.
W ciężarówkach, autobusach czy maszynach budowlanych i rolniczych, mamy doczynienia ze znacznie większymi zbiornikami na paliwo. Aby osiągnąć wymaganą precyzję pomiaru koniecznym staje się zainstalowanie specjalnej sondy paliwowej, lub w przypadku dwóch zbiorników, odpowiednio dwóch sond.
Praktycznie w przypadku każdego urządzenia pomiarowego zawsze mamy doczynienia z jego dokładnością teoretyczną oraz praktyczną.
Zależnie od zastosowanej technologii budowy, sondy paliwowe mierzące poziom lub objętość paliwa w zbiorniku w optymalnych warunkach laboratoryjnych osiągają dokładność pomiaru rzędu 0,5%-0,1%.
Tyle teoria. Podczas rzeczywistej eksploatacji pojazdu lub maszyny pojawiają się dodatkowe czynniki, które mają wpływ na dokładność pomiaru ilości paliwa w zbiorniku. Oto najistotniejsze z tych czynników:
Co powodują te niedokładności w praktyce?
Pomiar zużycia paliwa jest dokonywany na zasadzie różnic ilości paliwa w określonej jednostce czasu. Aby zweryfikować zgodność rzeczywistej ilości paliwa z fakturą pomiary dokonywane są przed i po tankowaniu. Skoro średni błąd pomiaru wynosi około 3%, to przy koniecznym dwukrotnym pomiarze błąd ten może wynieść do 6%.
Czemu nie stosuje się zatem bardziej precyzyjnych sond? Odpowiedź jest prosta. Takie laboratoryjne sondy są nie tylko bardzo drogie, ale także mniej stabilne i delikatniejsze.
Należy także zauważyć, że po pewnym czasie błędy pojedynczych pomiarów zaczną się kompensować i redukować nieprecyzyjność pomiaru. W praktyce powinno się rozliczać paliwo stosując margines błędu rządu 3-4%.
W przypadku maszyn pracujących w szczególnie trudnych warunkach i mających zbiorniki o nieregularnych kształtach, błąd pomiaru może wzrosnąć o dodatkowe 2-5%.
W przypadku samochodów osobowych, dostawczych oraz lekkich ciężarówek istnieje możliwość podłączenia rejestratora bezpośrednio do pływaka fabrycznie montowanego w zbiornikach paliwa. W 90% pomiar ilości paliwa tą techniką jest metodą całkowicie wystarczającą. W przypadku starszych pojazdów ważne jest aby pływak nie był w żaden sposób uszkodzony lub niesprawny.
Czemu zatem także w mniejszych pojazdach nie stosuje się sond cyfrowych?
Odpowiedź jest prosta. Koszt zakupu i montażu takiej sondy w porównaniu z korzyściami jakie by takie rozwiązanie przyniosło jest niewspółmierny. Ponadto, w przypadku małych i wyróżniających się często bardzo nieregularnymi kształtami zbiorników montaż sondy nie zwiększy w istotny sposób dokładności pomiaru.
Przykładowo, w samochodzie osobowym pomiar za pomocą pływaka jest obarczony błędem rzędu 10%. Zastosowanie sondy spowoduje wzrost precyzji pomiaru do około 6-7%. Dla zbiornika o pojemności 50 litrów zmniejszymy więc błąd pomiaru z ok. 5 litrów do około 3,5 litra. Oczywiście rozpatrujemy tu pewną średnią, a wynik może różnić się w różnych pojazdach.
Biorąc pod uwagę granicę błędu w przypadku pomiarów za pomocą pływaka, przy analizowaniu zużycia paliwa należy korzystać z danych obejmujących dłuższy okres czasu lub większą liczbę tankowań. Tak uzyskane wyniki z pewnością pozwolą na wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w tankowaniu i zużyciu paliwa.
Z ekranu głównego systemu Supervisor wybieramy "Analiza paliwa".
Wybieramy pojazd z listy, potwierdzając przyciskiem "Przelicz".
Pojawia się pełne rozlicznie zużycia paliwa w zdefiniowanym zakresie czasu.
By uzyskać raport zużycia paliwa wystarczy klinąć "Raport".
skontaktujemy się z Państwem.