tel.: +48 58 698 21 75 do 76

email: supervisor@supervisor.pl

tel.: +48 58 698 21 75 do 76

supervisor@supervisor.pl

Analiza zużycia paliwa

Zaawansowany moduł gospodarki paliwowej

W dzisiejszych czasach każdy, kto w ramach prowadzonej działalności gospodarczej eksploatuje samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy lub inne maszyny stara się jak to tylko możliwe obniżać koszty ich użytkowania. W sytuacji, gdy wprowadzane są nowe opłaty drogowe, wzrastają koszty zatrudnienia kierowców oraz serwisowania pojazdów, praktycznie jedynym sposobem na redukcję wydatków związanych ze środkami transportu jest zmniejszenie zużycia paliwa. Jest to o tyle ważne, że przy obecnych cenach benzyny oraz oleju napędowego, udział paliwa w całkowitych kosztach prowadzenia działalności transportowej przekracza już 50%.

Nie ma się więc co dziwić, że w ostatnim czasie przedsiębiorcy coraz baczniej przyglądają się każdemu litrowi tankowanemu do zbiorników należących do nich pojazdów.

W tym miejscu dochodzimy do najistotniejszej rzeczy. Aby sensownie gospodarować paliwami w firmie, musimy wiedzieć ile, gdzie i przez kogo jest ono zużywane.

Klucz do takiej wiedzy znajduje się tam gdzie jest paliwo, czyli w jego zbiorniku. System zarządzania flotami pojazdów SuperVisor GPS wykorzystuje dwie metody pomiaru poziomu paliwa w zbiornikach pojazdów i maszyn.

W samochodach osobowych oraz dostawczych, w których pojemność zbiornika w zdecydowanej większości przypadków nie przekracza 90 litrów, pomiar poziomu paliwa odbywa się z wykorzystaniem fabrycznych pływaków. W tej skali rozwiązanie to jest całkowicie wystarczające i pozwala jednocześnie uniknąć dodatkowych kosztów związanych z zakupem i instalacją sondy.

W ciężarówkach, autobusach czy maszynach budowlanych i rolniczych, mamy doczynienia ze znacznie większymi zbiornikami na paliwo. Aby osiągnąć wymaganą precyzję pomiaru koniecznym staje się zainstalowanie specjalnej sondy paliwowej, lub w przypadku dwóch zbiorników, odpowiednio dwóch sond.

Metody i dokładność pomiaru

I. Dokładność pomiaru cyfrowej sondy do pomiaru paliwa.

Praktycznie w przypadku każdego urządzenia pomiarowego zawsze mamy doczynienia z jego dokładnością teoretyczną oraz praktyczną.

Zależnie od zastosowanej technologii budowy, sondy paliwowe mierzące poziom lub objętość paliwa w zbiorniku w optymalnych warunkach laboratoryjnych osiągają dokładność pomiaru rzędu 0,5%-0,1%.

Tyle teoria. Podczas rzeczywistej eksploatacji pojazdu lub maszyny pojawiają się dodatkowe czynniki, które mają wpływ na dokładność pomiaru ilości paliwa w zbiorniku. Oto najistotniejsze z tych czynników:

  • Różnice temperatury na postoju i podczas jazdy w różnych porach roku. Szacunkowo wahania te mogą wynosić nawet 20-30ºC. Podczas pracy silnika paliwo jest dodatkowo podgrzewane, ponieważ jego zadaniem jest także chłodzenie pompy wtryskowej. Zmiany objętości paliwa wywołane skokami temperatury mogą powodować błąd wskazań rzędu 1,5-2,0%
  • Chlupotanie paliwa. Nawet zamontowanie sondy w optymalnym miejscu zbiornika powoduje, że ruch cieczy wywołuje przekłamanie wskazań o 0,5-1,0 %. W przypadku maszyn pracujących w trudnych warunkach błąd może wynosić nawet 3%.
  • Błąd kalibracji. Jak każde urządzenie pomiarowe sonda musi zostać skalibrowana. Nawet przy zachowaniu dużej staranności montażu błąd odczytu może wynieść 0,5-1.0%. W przypadku zbiorników o bardzo nietypowym kształcie ten błąd może dojść do 2-3%.

Co powodują te niedokładności w praktyce?

Pomiar zużycia paliwa jest dokonywany na zasadzie różnic ilości paliwa w określonej jednostce czasu. Aby zweryfikować zgodność rzeczywistej ilości paliwa z fakturą pomiary dokonywane są przed i po tankowaniu. Skoro średni błąd pomiaru wynosi około 3%, to przy koniecznym dwukrotnym pomiarze błąd ten może wynieść do 6%.

Czemu nie stosuje się zatem bardziej precyzyjnych sond? Odpowiedź jest prosta. Takie laboratoryjne sondy są nie tylko bardzo drogie, ale także mniej stabilne i delikatniejsze.

Należy także zauważyć, że po pewnym czasie błędy pojedynczych pomiarów zaczną się kompensować i redukować nieprecyzyjność pomiaru. W praktyce powinno się rozliczać paliwo stosując margines błędu rządu 3-4%.

W przypadku maszyn pracujących w szczególnie trudnych warunkach i mających zbiorniki o nieregularnych kształtach, błąd pomiaru może wzrosnąć o dodatkowe 2-5%.

II. Pomiar paliwa za pomocą pływaka.

W przypadku samochodów osobowych, dostawczych oraz lekkich ciężarówek istnieje możliwość podłączenia rejestratora bezpośrednio do pływaka fabrycznie montowanego w zbiornikach paliwa. W 90% pomiar ilości paliwa tą techniką jest metodą całkowicie wystarczającą. W przypadku starszych pojazdów ważne jest aby pływak nie był w żaden sposób uszkodzony lub niesprawny.

Czemu zatem także w mniejszych pojazdach nie stosuje się sond cyfrowych?

Odpowiedź jest prosta. Koszt zakupu i montażu takiej sondy w porównaniu z korzyściami jakie by takie rozwiązanie przyniosło jest niewspółmierny. Ponadto, w przypadku małych i wyróżniających się często bardzo nieregularnymi kształtami zbiorników montaż sondy nie zwiększy w istotny sposób dokładności pomiaru.

Przykładowo, w samochodzie osobowym pomiar za pomocą pływaka jest obarczony błędem rzędu 10%. Zastosowanie sondy spowoduje wzrost precyzji pomiaru do około 6-7%. Dla zbiornika o pojemności 50 litrów zmniejszymy więc błąd pomiaru z ok. 5 litrów do około 3,5 litra. Oczywiście rozpatrujemy tu pewną średnią, a wynik może różnić się w różnych pojazdach.

Biorąc pod uwagę granicę błędu w przypadku pomiarów za pomocą pływaka, przy analizowaniu zużycia paliwa należy korzystać z danych obejmujących dłuższy okres czasu lub większą liczbę tankowań. Tak uzyskane wyniki z pewnością pozwolą na wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w tankowaniu i zużyciu paliwa.

Możliwości modułu:

  • ewidencja tankowań – wpisywanie ręczne lub import z pliku;
  • ewidencja ubytków paliwa ze biornika pojazdu;
  • ewidencja ilości paliwa w zbiornikach pojazdów na początku i końcu analizowanego okresu;
  • analiza porównawcza zatankowanego paliwa oraz zaewidencjonowanych faktur;
  • analiza porównawcza zużycia rzeczywistego i normatywnego – przepał / oszczędność
  • średnie zużycie paliwa oraz ilość zużytego paliwa w zdefiniowanym zakresie w oparciu o spalanie rzeczywiste, faktury a nawet normatyw.
  • przejrzysta analiza graficzna zużycia paliwa oraz poszczególnych tankowań i ubytków;
  • spójny raport zużycia paliwa z możliwością wydruku oraz eksportu do pliku np. typu pdf lub xls.

Przykładowe rozliczenie zużycia paliwa.

Z ekranu głównego systemu Supervisor wybieramy "Analiza paliwa".

Wybieramy pojazd z listy, potwierdzając przyciskiem "Przelicz".

Pojawia się pełne rozlicznie zużycia paliwa w zdefiniowanym zakresie czasu.

By uzyskać raport zużycia paliwa wystarczy klinąć "Raport".

Zostaw swój telefon

skontaktujemy się z Państwem.

Wysyłając formularz oświadczam, że zapoznałem się z regulaminem i polityką prywatności

Wysyłając formularz zgłoszeniowy wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu, tj. imię, nazwisko, telefon oraz email. Wyrażam zgodę na udzieleni mi odpowiedzi na zapytanie na podany przeze mnie email. Zgoda jest dobrowolna. Mam prawo cofnąć zgodę w każdym czasie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest Supervisor sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, ul. Inżynierska 26. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.

  • Supervisor Sp.z.o.o.
  • Inżynierska 26, 81-512 Gdynia
  • tel.: +48 58 698 21 75 do 76
  • kom.: +48 604 185 996
  • email: supervisor@supervisor.pl
  • Polityka prywatności

© 2024

Designed by Pixlab.pl

Komunikat. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. [x] ZAMKNIJ
facebook